1.Rekisterinpitäjä
MIELI Päijät-Hämeen Mielenterveys ry
Rautatienkatu 19 B 36 A
15110 Lahti
2.Rekisteriasioiden yhteyshenkilö
Jenni Parkkonen, toiminnanjohtaja
040 5711264
etunimi.sukunimi@lahdenkriisikeskus.fi
3.Rekisterin nimi
Asiakasrekisteri
4.Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste ja tarkoitus
- Asiakkuuden aikana tarvittaessa tapahtuvaa yhteydenpitoa varten.
- Tilastotiedoilla perustellaan toiminnan tarve toimintaa rahoittaville tahoille. Tilastotiedon avulla voimme myös suunnata ja kehittää toimintaamme paremmin asiakkaiden tarpeita vastaavaksi.
5.Mitä tietoja käsitellään
MIELI Päijät-Hämeen Mielenterveys ry:n / Lahden seudun kriisikeskuksen toimintoihin asiakkaaksi hakeutuvilta (kriisivastaanotto, ryhmätoiminta):
- nimi (myös täysin anonyymi asiointi on sallittu)
- puhelinnumero
- sähköpostiosoite (ryhmiin hakeutuvilta tai tarvittaessa videovälitteistä asiakastapaamista varten)
- tilastotietoa (ei sisällä henkilö- tai tunnistetietoja)
Kriisivastaanotolle voi halutessaan hakeutua myös täysin anonyymisti. Suljettuihin ryhmiin hakeutuvilta tarvitsemme puhelinnumeron/sähköpostiosoitteen ryhmään liittyvää tiedotusta ja yhteydenpitoa varten.
Keräämme asiakkaistamme tietoja myös tilastointia varten – näistä tiedoista ei asiakasta voi tunnistaa.
6.Mistä tiedot saadaan
Asiakas antaa tiedot itse hakeutuessaan kriisivastaanotolle tai ryhmätoimintoihin.
7.Kenelle tietoja luovutetaan tai siirretään. Siirretäänkö tietoja EU:n tai ETA-alueen ulkopuolelle
Tietoja ei luovuteta eteenpäin esim. mainostarkoitukseen (ei myöskään EU:n tai ETA- alueen ulkopuolelle) vaan niitä käytetään vain paikallisen mielenterveysseuran sisäisesti. Poikkeuksena ammattihenkilöitä koskeva lainsäädäntöön perustuva velvollisuus tehdä ilmoitus viranomaisille salassapitosäännösten estämättä (esim. lastensuojeluilmoitus).
- Asiakkaan pyynnöstä voimme tarvittaessa kirjoittaa todistuksen / lausunnon käynneistä / toimintaan osallistumisesta (asiakkuuden aikana). Lausunnosta käy ilmi, miksi asiakas on käynyt kriisikeskuksessa ja kuinka monta kertaa sekä ketä on tavannut.
8.Miten tiedot suojataan ja miten pitkään niitä säilytetään
- Tietoja säilytetään kaapissa lukkojen takana / tiedostoissa tietokoneella (salasanojen takana) tietosuoja-asetusten mukaisesti.
- Oikeus tietojen käsittelyyn on ainoastaan kriisikeskuksen työntekijöillä.
- Asiakastietoja säilytetään ainoastaan asiakkuuden ajan, jonka jälkeen ne hävitetään tietoturvajätteeseen / tuhotaan tiedostoista.
- Mikäli asiakas haluaa käynneistään / toimintaan osallistumisestaan todistusta tai lausuntoa, on sellainen mahdollista saada ainoastaan asiakkuuden aikana.
9.Rekisteröidyn oikeudet
Asiakkaalla on oikeus tarkastaa itseään koskevat tallennetut henkilötiedot ja vaatia virheellisen tiedon oikaisua tai poistamista, mikäli sille on lailliset perusteet. Asiakkaalla on myös oikeus peruuttaa suostumuksensa tai muuttaa sitä.
Asiakkaalla on tietosuoja-asetuksen mukaisesti oikeus vastustaa tai pyytää tietojensa käsittelyn rajoittamista sekä tehdä valitus henkilötietojen käsittelystä valvontaviranomaiselle.
Erityisistä henkilökohtaisista syistä asiakkaalla on oikeus myös vastustaa itseensä kohdistuvia käsittelytoimia. Vaatimuksen yhteydessä asiakkaan tulee yksilöidä se erityinen tilanne, jonka perusteella vastustaa käsittelyä. Rekisterinpitäjä voi kieltäytyä toteuttamasta vastustamista koskevaa pyyntöä ainoastaan laissa säädetyin perustein.
10.Keneen voi olla yhteydessä rekisteriin liittyvissä kysymyksissä
Kaikki tätä selostetta koskevat yhteydenotot ja pyynnöt tulee esittää kirjallisesti tai henkilökohtaisesti kohdassa kaksi (2) nimetylle yhteyshenkilölle.