”Ihmisten kriisit eivät katso kelloa arkena eikä pyhänä. Nyt meille voi soittaa, silloin kun keskusteluavun tarve iskee, kellonajasta ja päivästä riippumatta”, kertoo Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter MIELI Suomen Mielenterveys ry:stä.
Vuonna 2019 Kriisipuhelin vastasi ennätysmäärään soittoja, yhteensä 57 558 soittoon. Samaan aikaan soittoyrityksiä tuli 29,5 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna, 211 672 kappaletta.
Huolta omasta ja läheisen jaksamisesta
Yhä useampi soittaa itsetuhoisten ajatusten vuoksi. Yleisin syy soittaa ovat ihmissuhdeongelmat. Yli 20 prosenttia puheluista liittyy ihmissuhteisiin, erityisesti parisuhteisiin tai huoleen läheisestä. Myös oma paha olo ja arjessa selviytymiseen liittyvät vaikeudet puhututtavat.
”Kriisipuhelin on hyvä paikka soittaa, kun tuntuu etteivät omat voimat riitä ja tarvitsee keskusteluapua vaikeassa elämäntilanteessa. Kriisi voi johtua jostain äkillisestä tapahtumasta tai kun elämässä on ollut surua, murhetta tai pelkoa jo pidemmän aikaa. Akuutissa tilanteessa, jossa oma tai läheisen henki on uhattuna ja tarvitaan viranomaista, tulee aina soittaa hätänumeroon 112”, muistuttaa Susanna Winter.
Keskustelu rauhoittaa
Kriisipuhelimessa päivystävät kriisityön ammattilaiset ja koulutetut vapaaehtoiset. Päivystäjä auttaa pohtimaan keinoja oman tilanteen helpottamiseksi, voimavarojen löytämiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi. Soittaa voi nimettömänä ja soitto maksaa oman operaattorin perimän hinnan verran.
”Päivystäjä oli empaattinen, mutta kuitenkin jämäkkä, ja osasi valaa uskoa, että elämää kannattaa vielä elää, ja että voin selvitä vaikeuksistani. Sain myös rohkaisua pahasta kriisistä huolimatta elää normaalia elämää”, soittajan palaute joulukuulta (mies 30–40 vuotias).
Kriisipuhelimen vastaavat sekä vapaaehtoiset että palkatut kriisityöntekijät. Uusien kriisityöntekijöiden palkkaaminen mahdollistaa aukiolon ympäri vuorokauden. Tavoitteena on antaa kaikille kriisissä oleville soittajille keskusteluapua ja vastata yhä useampaan puheluun”, kertoo Susanna Winter.
Keskusteluapua jo neljällä kielellä
Kriisipuhelin vastaa suomenkielisen linjan lisäksi myös ruotsiksi, arabiaksi ja englanniksi. Nämä linjat eivät ole ruuhkautuneet ja päivystäjään saa yleensä heti yhteyden. Vuonna 2019 arabiankieliselle linjalle soittoja tuli 667. Ruotsinkieliselle linjalle soittoja on tullut 520 sen auettua huhtikuussa 2019.
suomeksi 09 2525 0111 – auki vuoden jokainen päivä ja yö 24 h
ruotsiksi 09 2525 0112 – auki 20 tuntia arkisin (ma-pe)
arabiaksi ja englanniksi 09 2525 0113 – auki 20 tuntia arkisin (ma-to)
Aukioloajat ja lisätiedot www.mieli.fi/kriisipuhelin