Verkkokriisikeskus Tukinet
Verkkokriisikeskus Tukinet tarjolla monimuotoisesti sekä henkilökohtaisia että ryhmämuotoisia palveluita. Tällä hetkellä palveluita tuottaa ja tarjoaa yli 40 kansalaisjärjestöä. Tukinetin toiminta on aloitettu vuonna 2000 ja siellä käy vuosittain yli puoli miljoonaa kävijää. Palvelut ovat yhteydenottajalle anonyymejä ja maksuttomia.
Net-tuen kautta voi keskustella luottamuksellisesti ja kahdenkeskisesti koulutetun vapaaehtoisen tukihenkilön tai kriisityöntekijän kanssa. Keskustelutuki on tarkoitettu muutamien kuukausien, korkeintaan noin puolen vuoden mittaiseksi tukisuhteeksi elämässä eteen tulevissa ongelmissa. Kirjoittamaasi viestiin Net-tuessa pyritään vastaamaan viimeistään viiden päivän sisällä.
Net-tuki Live päivystää reaaliajassa maanantaista torstaihin Tukinetissä. Päivystysajat löydät Liven päivystyskalenterista. Tukihenkilösi voi myös varata sinulle erillisen Live-keskusteluajan päivystyksen ulkopuolella yhteisesti niin sopiessanne.
Tukinetin ryhmät ovat joko avoimia, jolloin kaikki sivustolla kävijät näkevät kirjoitetut viestit, tai suljettuja vain rajatun ryhmän jäsenille tarkoitettuja keskustelufoorumeita. Voit osallistua keskusteluun joko keskustelupalstoilla tai reaaliaikaisissa liveryhmissä.
Ilman nimimerkillä tapahtuvaa rekisteröitymistä on mahdollista seurata avointen keskusteluryhmien kirjoittelua sekä käyttää palveluhakemistoa, aineistotietokantaa ja Tarinat –osiota. Henkilökohtaisen tuen palvelut ja ryhmiin kirjoittamien edellyttää rekisteröitymistä. Rekisteröityessä tai käytön yhteydessä yhteydenottajasta ei kerätä palvelun ylläpidossa mitään henkilöllisyyden tunnistamisen mahdollistavia tietoja. Tietopalvelut-osioon on koottu mielenterveyteen liittyvää tietoa.
Sekasin-chat
Sekasin-chat on nuorille tarkoitettu chat-palvelu, joka avautuu 19.1.2017 klo 10 – ja on sen jälkeen auki vuoden jokaisena päivänä! Chat on ajasta ja paikasta riippumaton paikka, jossa voi käsitellä mielen hyvinvointiin liittyviä asioita myös nimettömänä juuri silloin kun on selittämätön paha olo, ahdistaa ja masentaa, tarvitaan pikaisesti apua, jotta tilanne ei vaikeudu.
Sekasin-chat sai alkunsa viime keväänä osana Ylen, järjestöjen ja nuorten yhteistä mielen hyvinvointia edistävää Sekasin-kampanjaa. Kampanjaan sisältyi Ylen tuottama Sekasin-draamasarja ja muita ohjelmia. Nuoret itse puhuivat avoimesti asiasta ja kertoivat omasta mielen hyvin- ja pahoinvoinnistaan suosituissa videoblogeissaan, mikä normalisoi asiaa, vähensi leimaantumista ja rohkaisi muitakin nuoria puhumaan huolistaan. Palvelu toteutetaan Me-säätiön tuella ja usean eri järjestön yhteistyönä. Me-säätiö on myöntänyt Suomen Mielenterveysseuralle 779 000 euroa lähes ympärivuorokautisen Sekasin-chatin tuottamiseen ja ylläpitämiseen vuoden 2017 alusta.
Mielen hyvinvointiin liittyvät pulmat ovat yleisiä: joka neljäs tai viides nuori kärsii joka vuosi jostain mielen hyvinvointiin liittyvästä häiriöstä, kuten masennuksesta, ahdistuksesta, psykoosista tai syömishäiriöstä.
”Jokainen on joskus sekasin”.
MIELI Suomen Mielenterveys ry.
MIELI Suomen Mielenterveys ry:stä saat apua silloin kun tuen tarve ei ole kellonajasta riippuvainen, vastaanotolle saapuminen tai puhelinsoitto eivät ole mahdollisia, tai kun kaipaat tukea oman prosessisi käsittelyyn ja koet kirjoittamisen luonnolliseksi tavaksi käsitellä asiaa.
https://mieli.fi/verkossa