Oma juttu -ryhmien tavoitteena on kehittää hyvinvointiin liittyviä taitoja kouluympäristössä. Materiaali auttaa tunnistamaan itselle tärkeitä asioita ja käsittelemään ajatuksia ja tunteita joustavalla tavalla. Oma juttu -ryhmien sisältö on suunniteltu 1.-6. luokan oppilaille.
Varhaisen tuen ryhmämalli
Ryhmäohjelman sisällöt käsittelevät tunteita, ajatuksia ja oman tekemisen suunnittelua. Näitä asioita pohditaan liittyen kouluun, sosiaalisiin suhteisiin ja arjessa esiintyviin vastoinkäymisiin. Ryhmässä opeteltavien taitojen kautta lapsella on mahdollisuus löytää keinoja mm. kiukun, jännittämisen tai ahdistuksen käsittelyyn. Taidoista on hyötyä myös keskittymisvaikeuksien, oman toiminnan ohjauksen vaikeuksien, liiallisen murehtimisen ja sosiaalisten taitojen pulmien helpottamisessa.
Harjoitellut taidot voivat tukea myös kiusatuksi tulleen lapsen tai muita kiusanneen lapsen hyvinvointia. Ryhmä ei sovellu yksinään kiusaamisen puuttumiseen, vaan kiusaamisen lopettamiseen tarvitaan erillisä toimia.
Videossa (4:11) Jyväskylän yliopiston tutkijat, Raimo Lappalainen ja Katariina Keinonen, kertovat Oma juttu ryhmän ideasta.
Materiaalit ammattilaisille
Oppaassa kuvataan Oma juttu -ryhmien keskeiset periaatteet ja ryhmätapaamisten kulun. Opas sisältää kaikki tehtävät ryhmänohjaajan käyttöön. Lisäksi oppaassa kuvataan ryhmäohjelman perustana toimivan hyväksymis- ja arvopohjaisen lähestymistavan periaatteita ja menetelmiä.
Ryhmään ohjaudutaan oppilashuollon kautta. Ryhmä kokoontuu 6 kertaa ja yhden ryhmätapaamisen kesto on 1- 1,5 h.
Lataa:
Ryhmänohjaajan oppaan lisäksi ryhmien vetäjien suositellaan tutustuvan hyväksymis- ja omistautumisterapian periaatteisiin kirjallisuuden tai koulutuksen muodossa.
Hyvinvointitaidot
Oma juttu -ryhmä perustuu hyväksyntä- ja arvopohjaiseen lähestymistapaan hyvinvoinnin tukemisessa sekä tunnetaitojen ja sosiaalisten taitojen kehittämisessä. Lähestymistapa hyödyntää hyväksymis- ja omistautumisterapian (HOT) menetelmiä ja periaatteita hyvinvoinnin tukemisen välineenä. Lähestymistapaa voidaan hyödyntää eri ikäisillä ihmisillä, aina lapsista ja nuorista ikäihmisiin. Se soveltuu myös esimerkiksi työhyvinvoinnin ja johtamistaitojen edistämiseen sekä elintapa- ja urheiluvalmennukseen.
Hyväksymis- ja arvopohjaisen lähestymistavan keskeisenä tavoitteena on harjoittaa taitoja, joilla vaikutetaan hyvinvointia edistävästi. Kun lasten hyvinvointia lähestytään keskeisten taitojen kehittämisen näkökulmasta, harjoittelun tavoitteena voi olla esimerkiksi kehittää taitoa suunnata huomioita omaan tekemiseen, havainnoida ajatuksia kyseenalaistaen niiden todenperäisyyttä tai käsitellä kiukun tunteita perheenjäseniä tai kavereita kohtaan.
Lähestymistapa nostaa esiin kuusi toisiaan täydentävää taitoa:
- Arvot eli taito tunnistaa, mikä itselle on tärkeää
- Arvojen mukaiset teot eli taito toteuttaa itselle tärkeitä tekoja
- Taito hyväksyä ajatukset ja tunteet
- Taito ottaa etäisyyttä ajatuksiin ja tunteisiin
- Taito olla läsnä
- Taito löytää pysyvä minä
Videossa (3:25) professori Raimo Lappalainen kertoo lähestymistavasta.
Ohjaajakoulutus
Ryhmänohjaajan oppaan lisäksi ryhmien vetäjien suositellaan tutustuvan hyväksymis- ja omistautumisterapian periaatteisiin kirjallisuuden tai koulutuksen muodossa. Koulutusta Oma juttu -ryhmien ohjaajille järjestää MIELI pohjanmaan mielenterveys ry. Koulutukseen sisältyy ennakkotehtäviä ja etäopiskelua (yhteensä 8 tuntia).
Koulutukset sijoittuvat jokaisen lukukauden alkuun.
Yhetystiedot
Otathan yhteyttä, jos haluat kuulla lisää.
Erityisasiantuntija, lapset, nuoret ja perheet
Piia Hägen
etunimi.sukunimi@mielipohjanmaa.fi
044 563 2323
Asiantuntija, Lapset, nuoret ja perheet -yksikkö
Linda Valkola
etunimi.sukunimi@mielipohjanmaa.fi
044 982 8246