Pohjois-Karjalan kriisikeskus palvelee erilaisiin elämän ongelmatilanteisiin joutuneita asiakkaita täydentäen julkisten palvelujen verkostoa. Kriisikeskuksella työskentelee tehtävään koulutettuja ammattihenkilöitä. Lisäksi toiminnassamme on mukana puhelinauttamiseen koulutettuja vapaaehtoisia tukihenkilöitä valtakunnallisessa kriisipuhelimessa. Vapaaehtoistoimintaan voit tutustua tästä.
Kriisikeskuksen palvelut on tarkoitettu kaikille pohjoiskarjalaisille. Haluamme olla helposti lähestyttävä, matalan kynnyksen auttamistaho.
Tukea voi kaivata
- parisuhde- tai perheongelmissa
- arkielämän huolissa ja stressissä
- läheisen menetyksessä
- työelämän tai opiskelun ongelmissa
- traumaattisissa kokemuksissa
- muissa vaikeissa elämäntilanteissa
Asiakastapaamisista vastaavat kriisikeskuksen työntekijät, joilla on terveydenhoito- tai sosiaalialan ammattipätevyys sekä kriisiosaamista syventävää lisäkoulutusta.
Keskusteluapu on tarkoitettu lyhytaikaiseksi tueksi vaikeaan elämäntilanteeseen. Asiakastapaamisia on keskimäärin 3 kertaa. Useimmiten tapaamisia on 1-5, asiakkaan tilanteesta ja tarpeesta riippuen. Tapaamisten tavoitteena on tukea asiakkaan omia selviytymis- ja hallintakeinoja. Tarvittaessa kriisityöntekijät auttavat jatkohoidon löytämisessä, mikäli ongelma tarvitsee pidempää hoitoa.
Kriisikeskus toimii ajanvarauksella. Ajan voi varata kasvokkain kriisikeskukselle, puhelinkeskusteluun (työntekijä soittaa sovittuna aikana) tai etätapaamiseen. Keskusteluaika on yleensä noin tunti.