Kriisit ja mielen huolet eivät lomaileet heinäkuussa, vaikka suomalaiset lomailevat. MIELI ry:n kriisipuhelimeen soitettiin heinäkuussa ennätysmäärä puheluja. Soittoja suomenkielisellä linjalla kertyi kuukauden aikana yli 22 700. Valtakunnallinen kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua kriisissä oleville ja heidän läheisilleen. Keskustelu toisen ihmisen kanssa helpottaa henkistä hätää sekä ehkäistä itsemurhia. Päivystäjä auttaa soittajaa pohtimaan keinoja tilanteen helpottamiseksi, omien voimavarojen löytämiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi.
Kriisipuhelin päivystää suomen kielellä numerossa 09 2525 0111 vuoden jokainen päivä ja yö.
Aukioloajat:
arkisin klo 09.00–07.00
viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00–07.00
Kriisipuhelimeen voi soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti. Puhelimessa vastaavat kriisityön ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset ympäri Suomea. Ulkomailta soitettaessa Kriisipuhelimen suomenkielisen linjan numero on +358 9 2525 0111. Kriisipuhelimessa päivystetään myös ruotsiksi, arabiaksi ja englanniksi.
KRIISIPUHELIMEN RUOTSINKIELINEN LINJA, Kristelefon,
päivystää numerossa 09 2525 0112
ma, ke klo 16.00-20.00 sekä ti, to, pe klo 9.00-13.00
KRIISIPUHELIMEN ARABIANKIELINEN LINJA
päivystää numerossa 09 2525 0113
ma, ti klo 11.00–15.00, ke klo 13.00-16.00 ja 17.00–21.00 sekä to 10.00-15.00
ENGLANNIKSI voi soittaa sekä ruotsin- että arabiankieliselle linjalle.
Puhelinoperaattorista johtuen puheluissa voi joskus esiintyä katkeamisia. Pahoittelemme häiriötä ja kehotamme soittamaan tällaisessa tilanteessa uudelleen. Puhelinoperaattorin huoltotyöt sijoittuvat yöaikaan.
Kriisipuhelimen periaatteet ovat
- nimettömyys
- kunnioitus ja arvostava kohtaaminen
- luottamus
- keskustelun keskiössä kriisi
- lähtökohtaisesti yksi puhelinkeskustelu
- ei tavoitella taloudellista voittoa.
Päivystäjät eivät näe soittajan numeroa. Kriisipuhelimesta ei voida soittaa takaisin soittajalle.
Soiton hinta ja palaute
Toivomme soittajilta PALAUTETTA KRIISIPUHELIMESTA toiminnan kehittämiseksi. Palautteen voi jättää oheisen linkin kautta. Palautteet käsitellään nimettöminä.
Vuonna 2018 Kriisipuhelimeen tuli yli 162 500 soittoa. Pystymme vastaamaan reiluun 54 300 soittoon eli noin joka kolmanteen. Kriisipuhelin antaa keskusteluapua kriisissä oleville ja se on perustettu ehkäisemään itsemurhia. Kriisipuhelimessa päivystää noin 750 koulutettua vapaaehtoista ja kriisityön ammattilaista 27 päivystyspisteessä ympäri Suomea. Päivystäjät keskittyvät niihin keskusteluihin, joissa soittaja hakee keskusteluapua kriisiin.
Jos tilanne on akuutti ja soittaja tarvitsee viranomaisapua, olemme soittajan luvalla yhteydessä hätäkeskuslaitokseen. Poikkeustilanteissa, jos esimerkiksi henki on uhattuna, toimimme lain (Rikoslain 15 luku 10§, Lastensuojelulain 25§, Vanhuspalvelulain 25§) edellyttämällä tavalla ja ilmoitamme puhelusta aina viranomaisille. Päivystäjien kesken jaetaan tarvittaessa työn sujuvuuden kannalta oleellista tietoa soitoista, mutta ei soittajien henkilöllisyyteen tai tunnistettavuuteen liittyviä tietoja.
Operaattori veloittaa puhelusta soittajan liittymäsopimuksen mukaisen hinnan (pvm/mpm). MIELI ry ei peri asiakkailtaan puhelumaksuja.
Yhteistyöverkostot
Kriisipuhelin on Puhelin- ja verkkoauttamisen eettisten periaatteiden neuvottelukunnan, PUHEET, sekä IFOTESIN (International Federation Of Telephone Emergency Services) jäsen.