STEA:n rahoittamalla kehittämishankkeella (2018-2020) on tavoitteena ennaltaehkäistä yksinäisyyttä koulumaailmassa ja vahvistaa yhteisöllisyyttä korostavaa luokan me-henkeä. Jokaisella oppilaalla tulee olla tasavertainen mahdollisuus tuntea olevansa osa omaa luokkayhteisöään. Tukea yksinäisyyden torjuntaan ja yhteisöllisyyden tukemiseen tarjotaan myös opettajille sekä oppilaiden vanhemmille, jotta kohderyhmä saisi tukea mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Hanke toteutetaan yhteistyössä Stormin alakoulun, Varilan alakoulun, Sylvään yläkoulun, SASKY koulutuskuntayhtymän sekä urheiluseura Valepan kanssa. Hanketta hallinnoi Sastamalan seudun mielenterveysseura.
”Kun on yksinäinen, on näkymätön. Silloin ei välttämättä kuunnella oikeasti mitä on sanottavana. Se raastaa rintakehää ja ei tunnu yhtään hyvältä.” (nuori, Sastamala, 2018.)
Hankkeen tavoitteet:
- Ennaltaehkäistä oppilaiden yksinäisyyttä koulumaailmassa tukemalla lapsia/nuoria, heidän vanhempiaan sekä opettajia yhteisöllisyyden vahvistamisessa.
- Vahvistaa luokan me-henkeä ja porukkaan kuulumisen tunnetta. Luokissa syntyy toimintakulttuuri, jossa kaikki sen jäsenet huomioidaan.
- Vahvistaa lasten ja nuorten yhteistoimijuuden taitoja (neuvottelutaidot, sitoutuminen yhteiseen toimintaan ja tavoitteisiin).
- Mielenterveys- ja yhteisöllisyystaitojen sekä varhaisen puuttumisen taitojen lisääntyminen myös opettajien, koulun muun henkilökunnan sekä oppilaiden vanhempien keskuudessa.
- Luodaan selkeä ja muualle levitettävä, koettua yksinäisyyttä vähentävä ja yhteisöllisyyttä lisäävä toimintamalli.
Miten yksinäisyyteen voi puuttua?
Lasten ja nuorten yksinäisyys – koulutuskokonaisuus perusopetuksen henkilöstölle