Alakoulun ensimmäisille vuosiluokille suunnatussa mallissa korostuvat Papu-pöllön tarinat eri teemoihin, kuten kaveritaitoihin, vahvuuksiin, erilaisuuden hyväksymiseen ja tunnetaitoihin liittyen.
Lähes jokainen oppitunti alkaa Papu-pöllön tarinalla ja sisältää toiminnallisen teemaan liittyvän harjoituksen. Ryhmäytyminen ja toisiin tutustuminen kulkee punaisena lankana läpi koko syyslukukauden kestävien viikoittaisten oppituntien.
Papu-pöllön tarinoita tärkeistä teemoista lapsetkin ovat jaksaneet kuunnella keskittyneesti. Luokanopettajat kommentoivat valmisteilla olevaa mallia seuraavasti:
”Ihana idea tämä Papu-pöllö kaveruksineen ja pöllövihko, jolla saadaan varmasti lapset innostumaan ja myös vanhemmat mukaan projektiin!”
”Kaiken kaikkiaan ihania harjoituksia”
”Juuri tätä koulut tarvitsevat lisää!”
Toimintamalli sisältää teoriaosuuden lasten yksinäisyyden syistä, seurauksista ja puuttumisen keinoista sekä ryhmäyttäviä oppitunteja me- hengen vahvistamiseksi. Alakoulun malli on kaikkien koulujen ja opettajien vapaasti käytettävissä. Tarkoituksena on hakea lisärahoitusta, jotta mallia voitaisiin levittää laajemmalle. Tähänkin toimintamalliin ja sen käyttöönotoon on mahdollista saada koulutusta. On tärkeää, että tieto lasten yksinäisyydestä leviää ja tunnetaitojen perusasiat tulevat tietoisuuteen keskelle koulujen arkea.
Iloisia ryhmäyttäviä hetkiä 🙂