Ammatillisen koulutuksen malli sisältää lyhyen johdannon yksinäisyysteemaan. Mitä yksinäisyys ja ulkopuolelle sulkeminen voi koulumaailmassa merkitä, mistä yksinäisyys voi johtua ja mitä yksinäisyydestä voi seurata? Teoriaosuudessa yksinäisyyden ennaltaehkäisyllä on iso painoarvo ja ryhmäyttämistä toivottaisiinkin selkeäksi toimintamalliksi koulujen ja ryhmien alkuun myös ammatillisen koulutuksen puolella. Ryhmäyttämisellä todella on merkitystä. Erityispiirteenä ammatillisessa toimintamallissa on uuden opiskelijan huomioon ottaminen. Jatkuvan haun vuoksi ammatillisen oppilaitoksen ryhmiin voi tulla oppilaita kesken lukuvuoden ja tämä on huomionarvoinen seikka ryhmäyttämisenkin kannalta. Teoriaosassa huomioidaan myös se tosiasia, jos opiskeluryhmässä on yksinäinen nuori, miten tähän tilanteeseen voi puuttua ja parhaalla mahdollisella tavalla vaikuttaa helpottamalla yksinäisen nuoren oloa opiskelun arjessa.
Toimintamalli sisältää suoraan käyttöön otettavat osallistavat oppitunnit, joiden tarkoituksena on tutustuminen uuteen ryhmään ja näin jokaisen oppilaan mukaan ottaminen. Koska on kyse ammatillisesta koulutuksesta, oppitunneilla painotetaan työelämätaitoja ja ammatillisuutta. Työelämätaitoihin kuuluvat luonnollisesti mm. asenteet, vuorovaikutustaidot ja tunnetaidot, kuten ne kuuluvat myös opiskelijan arkeen ja yhteistyötaitoihin koulumaailmassa.
PowerPoint ammatillinen koulutus- linkin takaa löytyvät oppituntiosioihin kuuluvat PowerPoint- esitykset, jotka ovat osa oppituntien kulkua. Niiden avulla opettajien on helppo keskustella luokan kanssa eri teemoista. PowerPoint- esitykset ovat joustavasti käytettävissä ja keskustelut voivat suuntautua kunkin ryhmän tarpeiden ja tilanteen mukaan moneenkin eri suuntaan.
PowerPoint- esitykset ovat numeroitu kyseisen oppitunnin mukaan eli kunkin esityksen alussa on sama numero, kuin toimintamallin oppitunnissa.