”Jos nuori ei saa seitsemännen luokan syyslukukaudella kavereita koulussa, on hän todennäköisesti yksinäinen koko yläkouluajan” (Junttila, N. 2015). Tämä Niina Junttilan tutkimustulos vahvisti ajatustamme yläkouluun siirtymisvaiheen merkityksellisyydestä yksinäisyyden ennaltaehkäisyssä. Kehittämäämme yksinäisyyttä ennaltaehkäisevään toimintamalliin kuuluvat intensiivinen ryhmäytys yläkoulun alkaessa sekä viikottaiset tunne- ja vuorovaikutustusoppitunnit syyslukukauden ajan. (KIMPASSA-hankkeen toiminta-ajatuksen alkuidea, 2018.)
Tietoa nuorten yksinäisyydestä sekä intensiiviset tunne- ja vuorovaikutustunnit
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen koulussa on ensiarvoisen tärkeää yksinäisyyden ennaltaehkäisyn kannalta. Yläkoulun seitsemännen luokan lukuvuoden alussa tapahtuva intensiivinen ryhmäyttäminen vahvistaa luokan yhteishenkeä, auttaa oppilaita tutustumaan toisiinsa ja mahdollistaa turvallisen ilmapiirin syntymisen luokkaan.
Alla yläkoulun malli, joka sisältää tietoa nuorten yksinäisyydestä, sen syistä, seurauksista ja puuttumisen keinoista. Toinen osa mallista on valmis paketti tunne- ja vuorovaikutustunteja ohjattavaksi yläkoulun alkuun. Oppitunnit sisältävät oman luokan Tutor- toimintaa, joka tarkoittaa oman luokan oppilaiden osallistavaa välittämistä ja muiden huomioimista.
Yläkoulun malliin liittyy vahvasti mallin alta löytyvät PowerPoint- esitykset. PowerPointit sisältävät tietoa, harjoitteita ja pohdittavaa luokalle yhteisesti. Toimintamalli ei ole tiukasti suoritettava kokonaisuus, vaan siinä on jätetty tilaa opettajan persoonalliselle otteelle, kuka haluaa keskustella enemmän, kuka vähemmän.
Kokemuksia Kimpassa- tunneista
Syyslukukaudella 2019 pidimme ryhmäyttäviä Kimpassa-tunteja yläkoulun kahdelle yhteistyöluokille viikoittain. Oppituntien punaisena lankana kulki luokan ryhmäytyminen, toisiin tutustuminen ja hyvän me-hengen vahvistaminen. Muita teemoja oppitunneilla oli mm. erilaisuus ja suvaitsevaisuus, asenteet, vuorovaikutustaidot ja empatiataidot.
”Kaikkien kanssa pystyy tekemään töitä, vaikka ei olisi ihan juuri se paras kaveri siinä esim. ryhmässä.” (Oppilas)
”Olen oppinut mitä haittaa on pitkäaikaisesta yksinäisyydestä.” (Oppilas)
”Sen (tuntien) avulla avataan erilaisia näkökulmia sosiaaliseen maailmaan ja parannetaan luokkahenkeä -kumpaakaan ei perustunneilla tehdä.” (Oppilas)
Kokemuksia opettajien koulutuksista, joiden painopiste on nimenomaan lasten ja nuorten yksinäisyyden ennaltaehkäisyssä ja siihen puuttumisessa. Koulutuksia olemme pitäneet alakoulujen ja yläkoulujen opettajille. Koulutus vahvistaa ymmärrystä yksinäisyydestä sekä antaa työvälineitä yksinäisyyden ennaltaehkäisyyn mm. ryhmäytyksen kautta. Koulutus on ollut kestoltaan 3 tuntia ja jatkossa kehitämme koulutusta entisestään siten, että koulutus koostuisi useammasta kolmen tunnin työpajasta. Yksinäisyyskoulutukseen osallistuneista opettajista 15/15 suosittelisi koulutusta kollegoilleen.
”Hyvä, ehyt kokonaisuus. Aikaa keskustelulle ja aiheen sitomiselle ryhmän kokemusmaailmaan ja arkeen. Antoi työkaluja.” (Opettaja)
Yksilötyön malli
Yksilötyön malli on lyhyt, noin kuuden kerran interventiomalli yksinäisen nuoren tueksi koulumaailmassa. Mallin tavoitteena on tarkentaa yksinäisyydestä kärsivän nuoren kanssa hänen tavoitteitaan elämänlaadun parantamiseksi yksinäisyyden näkökulmasta. Malli perustuu kognitiiviseen lähestymistapaan, jossa mallia käyttävä työntekijä ja kyseessä oleva nuori pyrkivät yhteistyössä rakentamaan tapaamisten aikana sellaisen jäsentelyn nuoren tilanteesta, johon muutostyö on hyvä rakentaa.
Jokaisen nuoren kohdalla kartoitetaan aluksi elämänarvoja, tarkemmin vielä yksinäisyyteen ja luokkatilanteeseen liittyviä asioita. Muita teemoja, joita tapaamisilla käsitellään, on mm. vahingolliset ajatukset ja niiden purkaminen sekä myötätuntoiset ajatukset itseä kohtaan. Yksinäisyyttä kokeva nuori näkee itsensä usein hyvin negatiivisessa valossa ja uskoo helposti myös muiden ajattelevan itsestään negatiiviseen sävyyn. Myönteiset ajatukset itseä kohtaan auttavat uskomaan, että myös muut voivat haluta olla minun kanssani, koska olen ihan hyvä tyyppi.
Opetussuunnitelmaan on sisällytetty tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen, mutta olemme havainneet, että tunne- ja vuorovaikutustaitoihin liittyville oppitunneille on suuri tarve ja paikka omana oppiaineenaan lukujärjestyksessä. Näiden tuntien avulla pystyttäisiin ennaltaehkäisemään yksinäisyyttä ja ulkopuolelle sulkemista.