Mobilspelet Magis är utvecklat för lågstadiebarn och det är tänkt att användas i skolmiljön, men barnen kan lika väl spela hemma, själva eller tillsammans med en vuxen.
Spelet är gratis. Det finns på svenska, finska och engelska i Google play shopen eller App Store. Det kan också spelas i webbläsaren, Magis.
Lärorik och rolig aktivitet för barn
Spelet består av fyra kapitel. Aktiv speltid är ungefär 15-30 minuter åt gången. Spelet riktar sig till barn i 10-12 års ålder. Mindre barn kan också spela om läsfärdigheten tillåter det eller om en vuxen kan läsa texten.
Genom att hjälpa karaktärerna i spelet, lär sig deltagaren bland annat att acceptera sina känslor och byta perspektiv. Ställ gärna frågor och väck samtal om följande:
- Vad är viktigt för dig?
- Vad gör du om du har en läskig tanke?
- Vad gör du om du känner ilska?
- Hur lugnar du ner dig?
- Hur håller du fokus?
Ett magiskt äventyr
Spelet inleds i Magibyns skola, där spelaren börjar som ny elev. I skolan träffar hen andra elever och får höra att skolans klasser ska tävla i en stor magitävling om vem som kan göra kraftmagi. Till det behövs en god laganda, för kraftmagi förutsätter att alla drar åt samma håll. I starten möter eleverna olika utmaningar och dessutom händer det konstiga saker i skolan. Någon rör om trolldryckerna, saker försvinner, en elev skuffas ner i brunnen och sen förstörs den älskade Runlunden.
Spelarens uppgift är att undersöka händelserna. Under vägen pratar spelaren med andra karaktärer i spelet om de problem som dyker upp och hjälper till att lösa olika utmaningar.
Bakgrund till spelet
MIELI psykisk hälsa Österbotten och Institutionen för psykologi vid Jyväskylä universitet, utarbetat mobilspelet Magis med tillhörande läromaterial baserat på den senaste forskningen och lång erfarenhet av att stärka psykisk hälsa. Magis och Min grej grundar sig på ett acceptans och värdebaserat förhållningssätt. ACT-metoden, dess principer och processer används i båda.
Läs mer:
- Må bra i skolan -projektet
- Digitala kulturtjänster i Vasa