MIELI psykisk hälsa Österbotten och institutionen för psykologi vid Jyväskylä universitet har utarbetat Magis-spelen för årskurs 1-6. Utvecklingsprojektet genomfördes åren 2017-2023. Målsättningen var att introducera forskningsbaserade och med läroplanen överensstämmande verktyg för undervisning av känslomässiga och sociala färdigheter.
Ta del av introduktionsvideon, provspela spelet och gå igenom tilläggsmaterialet. Gärna tillsammans med kolleger.
Verksamhetsmodell för hela klassen
Magis-spelen använder sig av spelvärldens och berättelsens möjligheter för att öka barns kunskaper om välmående.
I videon (1:37) berättar Jyväskylä universitets forskare Päivi Lappalainen, Raimo Lappalainen och Katariina Keinonen, kort om spelets idé.
Verktyg för professionella
I arbetsboken beskrivs kortfattat de centrala principer som ligger bakom Magis. Här presenteras också en färdig plan för hur spelet kan spelas med en hel klass. Arbetsboken innehåller alla de uppgifter som grupphandledaren behöver för att leda spelet i klassen. I spelanvisningen finns lösningar till spelets alla problemuppgifter.
Spelet som består av fyra kapitel spelas med en veckas mellanrum, ett kapitel i taget. Efter spelet utför eleverna uppgifter som syftar till att öka spelets effekt. Beroende på eleven tar det ca 20–30 minuter att spela. Vi rekommenderar att det reserveras ca 60 minuter eller en dubbeltimme för varje spelomgång. Då räcker tiden också till för uppgifter, diskussion och fördjupning av de färdigheter som man lärt sig i spelet.
Det finns två spel, Magis – En berättelse om Runlunden för elever i årskurs 1-3 och Magis – Ett magiskt äventyr för elever i årskurs 4-6.
Ladda ner:
I videon (4:35) berättar forskardoktor Päivi Lappalainen om spelet och ACT-metoden.
Testa spelet
Testa spelet genom att ladda ner applikationen på smarttelefon från App Store eller Google Play. Språkversionerna är svenska, finska och engelska. Magis kan också spelas på datorns webbläsare via spelsidan, MAGIS.FI
I videon (3:13) visar spelutvecklaren Jani Elojoki hur man inleder spelet för åk 1-3, på vilka sätt man kan röra sig i spelet och hur man för dialog med spelets karaktärer.
Må bra-färdigheter
Magis and Min grej grundar sig på acceptans- och värdebaserad förhållningssätt. ACT-metoden, dess principer och processer används i båda. Tillvägagångssättet lämpar sig för alla åldrar, såväl barn som ungdomar och vuxna. ACT används även för att främja välbefinnande på jobbet, ledarutveckling, samt livsstils- och idrottsrelaterad coaching.
Ett mål med aktiviteterna, är att öka barns må bra-färdigheter. Det kan till exempel handla om att utveckla förmågan att fokusera på det man gör, att iaktta vilka tankar man har och pröva sanningshalten i dem, eller att möta känslor som frustration och ilska i förhållande till familj och vänner med större acceptans.
Acceptans- och värdebaserade förhållningssättet lyfter fram följande färdigheter:
- Värderingar eller förmåga att känna igen vad som är viktigt för en själv
- Förmåga att handla i enlighet med sina värderingar
- Förmåga att acceptera sina tankar och känslor
- Förmåga att ta avstånd från känslor
- Förmåga att vara närvarande
- Förmåga att hitta det observerande jaget
Läs mer om ACT
Forskningsbaserat spel
Magisspelet och Min grej grundar sig på acceptans och värdebaserat förhållningssätt som använder sig av metoder inom Acceptance and Commitment Therapy (ACT) för att stödja välmående. Metodernas effekt har undersökts i cirka 900 högkvalitativa undersökningar. Syftet med dessa metoder är att öka den psykologiska flexibiliteten, som enligt undersökningar har samband med psykologiskt välbefinnande.
Forskningsteamet har undersökt effekterna av Magis i lågklasser åren 2018–2022.
Också i vår forskning fann vi att de färdigheter som utövas i spelet är starkt kopplade till välmående. De barn som redan har bra koll på färdigheterna hade också bättre tillfredsställelse i livet och färre utmaningar med välmående. Dessutom fann vi att spelet och tillhörande uppgifter utvecklade dessa färdigheter, särskilt hos barn som hade behov av detta. Universitetslektor Katariina Keinonen, Jyväskylä Universitet
En vetenskaplig artikel om Magis-spelet
Speltestning i klassrum
Experience Lab, Åbo Akademi testade Magis för åk 1-3 i skolmiljö. Observationerna gällde både interaktionen i klassen och enskilda spelares spelfokus. Fokus avlästes med hjälp av ett digitalt hjälpmedel som registrerar ögonrörelsen.
I videon (5:16) berättar projektforskare Mathilda Ståhl om speltestningen.
Kontaktuppgifter
Ta gärna kontakt om du har frågor, presentation kan ordnas på distans.
Sakkunnig (Barn, unga och familjer)
Linda Valkola
fornamn.efternamn@mielipohjanmaa.fi
044 982 8246