Magis-pelit on kehitetty Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen ja MIELI Pohjanmaan mielenterveys ry:n yhteistyönä. Pelit ovat osa Hyvä olla -hankekokonaisuutta, jonka tavoitteena on tuoda tutkimukseen perustuvia ja opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisia tunne- ja hyvinvointitaitojen opetusmateriaaleja koulujen henkilökunnan käyttöön.
Katso esittelyvideot, tutustu peliin ja lisämateriaaleihin itse tai yhdessä kollegoiden kanssa.
Koko luokalle suunniteltu toimintamuoto
Magis on suunniteltu yhdeksi työkaluksi koululaisten tunne- ja sosiaalisten taitojen sekä ongelmanratkaisutaitojen harjoittelemiseen. Mobiilipeli hyödyntää tarinallisen pelin maailmaa hyvinvointitaitojen tukemisessa.
Videossa (1:37) Jyväskylän yliopiston tutkijat, Päivi Lappalainen, Raimo Lappalainen ja Katariina Keinonen, esittelevät pelin idean.
Työvälineet ammattilaisille
Opettajille tarkoitetussa työkirjassa kuvataan tiiviissä muodossa Magis-pelien taustalla olevat keskeiset periaatteet ja esitetään valmis suunnitelma pelin peluuttamiseen koko luokan kanssa. Läpipeluuohjeessa löydät ratkaisut pelin pulmiin.
Neljästä luvusta koostuvaa peliä pelataan viikon välein luku kerrallaan. Pelaaminen kestää oppilaasta riippuen n. 20–30 minuuttia. Pelin jälkeen oppilaat tekevät tehtäviä, joiden tarkoitus on kiinnittää oppilaiden huomio tärkeisiin teemoihin ja auttaa heitä soveltamaan pelissä esitettyjä taitoja omien tunteiden ja ajatusten kohdalla. Suosittelemme, että kullekin pelikerralle varataan n. 60 minuuttia tai kaksoistunti. Siten aika riittää myös tehtäviin, keskusteluun ja pelissä opittujen taitojen syventämiseen.
Magis-pelisarja koostuu kahdesta pelistä. Magis – Riimulehdon tarina (1.-3. lk.) ja Magis – Maaginen seikkailu (4.-6.-lk.).
Lataa:
Videossa (4:26) tutkija Katariina Keinonen kertoo pelistä ja tehtävämateriaalista.
Pelin aloitus
Peliin tutustuminen tapahtuu helposti omalla älypuhelimella. Peliapplikaatio on ilmaiseksi laddattavissa sekä App Store ja Google Play sovelluskaupoista. Pelejä voi pelata myös tietokoneella, suositellut selaimet ovat Chrome ja Firefox. Linkit löydät pelisivulta, MAGIS.FI.
Peli on intutitiivinen ja sen aloittaminen sujuu usein lapsilta helposti, tarpeen tullen luokkakaverit myös osaavat vinkata miten pelissä edetään. Videossa (3:13) pelisuunnittelija Jani Elojoki esittelee miten pelin aloitus tapahtuu, kuinka hahmoa liikutetaan ja miten dialogiin osallistutaan.
Hyvinvointitaidot
Magis-peli pohjautuu hyväksyntä- ja arvopohjaiseen lähestymistapaan hyvinvoinnin tukemisessa ja tunne- ja sosiaalisten taitojen kehittämisessä. Lähestymistapa hyödyntää hyväksymis- ja omistautumisterapian (HOT) menetelmiä ja periaatteita hyvinvoinnin tukemisen välineenä. Lähestymistapaa voidaan hyödyntää eri ikäisillä, aina lapsista ja nuorista ikäihmisiin. Se soveltuu myös esimerkiksi työnhyvinvoinnin ja johtamistaitojen edistämiseen sekä elintapa- ja urheiluvalmennukseen.
Hyväksymis- ja arvopohjaisen lähestymistavan keskeisenä tavoitteena on harjoittaa taitoja, joilla vaikutetaan hyvinvointia edistävästi. Kun lasten hyvinvointia lähestytään keskeisten taitojen kehittämisen näkökulmasta, harjoittelun tavoitteena voi olla esimerkiksi kehittää taitoa suunnata huomiota omaan tekemiseen, havainnoida ajatuksia kyseenalaistaen niiden todenperäisyyttä tai käsitellä kiukun tunteita perheenjäseniä tai kavereita kohtaan.
Lähestymistapa nostaa esiin kuusi toisiaan täydentävää hyvinvointitaitoa:
- Arvot eli taito tunnistaa, mikä itselle on tärkeää
- Arvojen mukaiset teot eli taito toteuttaa itselle tärkeitä tekoja
- Taito hyväksyä tunteet ja ajatukset
- Taito ottaa etäisyyttä ajatuksiin
- Taito olla läsnä
- Taito löytää pysyvä minä
Videossa (3:25) professori Raimo Lappalainen kertoo lähestymistavasta.
Tutkimusperustainen peli
Magis-pelit on kehitetty Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen ja MIELI Pohjanmaan mielenterveys ry:n yhteistyönä. Pelit ovat osa Hyvä olla -hankekokonaisuutta, jonka tavoitteena on tuoda tutkimukseen perustuvia ja opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisia tunne- ja hyvinvointitaitojen opetusmateriaaleja koulujen henkilökunnan käyttöön.
Jos opetamme lapsia käsittelemään tunteitaan ja ajatuksiaan toimivalla tavalla, on vastoinkäymisten kohtaaminen helpompaa. Professori Raimo Lappalainen, Jyväskylän yliopisto.
Mobiilipelit ovat lapsille tuttu ja mieluinen media, joten niiden hyödyntäminen esimerkiksi hyvinvointitaitojen opettamisessa on tehokasta. Tutkimustulokset antavat viitteitä siitä, että yhdessä luokan kanssa pelattavasta pelistä hyötyvät etenkin lapset, joilla on hyvinvoinnin haasteita.
Sekä lapsilta että opettajilta on saatu todella hyvää palautetta Magis-peleistä. Myös tutkimustulokset viittaavat siihen, että pelin pelaaminen luokan kanssa voi vähentää kiusaamista ja lisätä hyvinvointia. Yliopistonlehtori Katariina Keinonen, Jyväskylän yliopisto
Tieteellinen artikkeli Magis-pelistä
Yhteystiedot
Otathan yhteyttä, jos haluat kuulla lisää.
Vastaava asiantuntija, lapset, nuoret ja perheet
Piia Hägen
etunimi.sukunimi@mielipohjanmaa.fi
044 563 2323
Asiantuntija, Lapset, nuoret ja perheet -yksikkö
Linda Valkola
etunimi.sukunimi@mielipohjanmaa.fi
044 982 8246