Ammattimainen ja ohjattavien kasvua tukeva ohjaustyö vaatii, että työnohjaaja kehittää omaa tunnetaitotyöskentelyään. Missään vaiheessa ei ole myöhäistä aloittaa ja tämä taito kehittyy jatkuvan itsereflektion myötä. Tärkeää onkin olla kiinnostunut moninaisiin tunteiden säätelyn keinoihin, joita työnohjaajalla on käytettävissään. Näiden avulla työnohjaaja oppii hallitsemaan tunnereaktioitaan niin, etteivät ne vaikeuta ohjattavien dialogia ja kehitystä. Samalla hän varmistaa omaa palautumistaan ja ennaltaehkäisee uupumisen syntymistä.
Tunteet sekä niiden ilmaiseminen ovat keskeisessä roolissa työnohjauksessa. Ne lisäävät luottamuksen ilmapiiriä ja edesauttavat oppimista sekä tukevat työnohjauksen tarkoituksen saavuttamista. Työnohjaajan tavoitteena on tarjota ohjattavilleen mahdollisimman turvallinen ympäristö, jossa ei tarvitse vältellä kriittisiäkään tunteita, täten mahdollistetaan ohjattavien kehitys ja yhteinen reflektio.
Vaikka kokemusta kertyy, ei työnohjaaja silti ole turvassa yllättäviltä tilanteilta. Tunneälyltään taidokas työnohjaaja kykenee kuitenkin reflektoimaan itseään eikä pelkää tutustua omiin, mahdollisesti kipeisiinkin tunteisiin. Realistinen käsitys omasta tunne-elämästä lisää työnohjaajan ammattitaitoa. Vaaranpaikkoja ovat myös ne pienet tunnereaktiot, joihin ei välttämättä kiinnitä huomiota. Ajan myötä niitä voi kertyä paljon ja työnohjaaja ei välttämättä ymmärrä reagoida niihin tarpeeksi ajoissa, jos ollenkaan. Nämä tiedostamattomat pitkäkestoiset tunnekuormat voivat johtaa työnohjaajan työkyvyn heikkenemiseen sekä lopulta loppuunpalamiseen. Sen vuoksi onkin tärkeä oppia tunnistamaan itsessään ne ennakoivat merkit siitä, että on uupumassa, jotta kykenee tekemään tarvittavia korjaavia toimenpiteitä työkyvyn ylläpitämiseksi.
Tunteiden vaikutus ohjaustyöhön
Tasokkaan ohjaustyön taustalla on ohjaajan tasapainoinen tunne-elämä. Työnohjaajan on pidettävä itsensä tyynenä ohjaustyön aikana. Tätä taitoa pystyy kehittämään oman tunnetyöskentelyn avulla. Tunnetyöskentelyn peruskivi onkin, omien tunteiden tunnistaminen, ja jos tämä työ on vielä liian kesken, ohjaustyö jää pinnalliseksi. Tällöin ohjaaja esimerkiksi luottaa helposti ohjattavien kertomaan ”kaikki menee hyvin, ei ole ongelmia” -sanomaan, eikä uskalla viedä keskustelua syvemmälle tasolle. Työnohjaajan tunnelukot tai hallitsematon tunteiden käsittely ovat riskitekijöitä ryhmän kehitykselle. Kasvu ja kehitys vaatii reflektointia, ja jos kaikki on aina ongelmatonta, ei reflektointia pääse tapahtumaan. Erilaiset tunnekokemukset vaativat työskentelyä itsensä kanssa ja työnohjaajalle eritoten on tarpeen tiedostaa, miten tunteet aktivoituvat, varsinkin ne negatiiviset ja haastavat.
Tavoitteena on, että työnohjaaja kykenee vastaanottamaan monentyyppistä tunnepitoista tietoa ja kokea monenlaisia tunteita kuormittumatta niistä. Tunteiden sääntelyn avulla työnohjaaja saavuttaa tasapainon, jotta oma hyvinvointi säilyy sekä hän kykenee toimimaan asiantuntevana ja tasokkaana ohjaajana. Työnohjaustilanteista nousevat tunnereaktiot ovat työnohjaajalle itselleen työkaluja ja niitä on tärkeä käydä läpi heti ohjauskerran jälkeen esimerkiksi ohjauspäiväkirjaa kirjoittamalla sekä käymällä säännöllisesti työnohjauksen työnohjauksessa.
Tunnetyöskentely on aina haastavaa, varsinkin kuin joidenkin tunteiden osalta voidaan olla hyvinkin kehittyneitä ja samaan aikaan joidenkin osalta aivan lähtökuopissa. Kehittyminen vaatii kykyä hyväksyä tietyntasoinen keskeneräisyys ja samalla rohkeutta kohdata omat tunnereaktiot, joita oppiminen nostattaa esille. Työnohjaajan ammattitaidon ylläpitäminen vaatii jatkuvaa reflektointia, jotta pystyy kohdistamaan kehittymisen aina sen hetken tärkeimpään asiaan.
– Heidi Korhonen
Vapaaehtoistyön työnohjaaja
Koko artikkeli on luettavissa kirjassa Vapaaehtoistyön työnohjauksen moninaisuus.